lørdag den 26. januar 2013

Nemme morgenboller/min grundopskrift

Så er der nyt på bloggen og nu med en af mine helt egne opskrifter. Faktisk er det min grundopskrift, som jeg bruger til næsten alt, hvis det skal være nemt og lækkert, heriblandt morgenboller, pizzadej og brød. Den kan ændres i det uendelige, og spices op med alle slags frø, kerner, tørrede frugter og krydderier. Det er kun fantasien, der sætter grænser men mere om det til sidst. 
Jeg har valgt at ligge den ud som en opskrift på nemme morgenboller, hvilket opskriften er super god til. Jeg gør altid det, at jeg laver dejen aftenen i forvejen, stiller den køligt natten over, og bager morgenbollerne om morgenen. Det tager ca. 20 min at lave dejen og 30 min inkl bagetid om morgenen, og så er der friskbagte morgenboller til hele familien. Mums!

Nemme Morgenboller

  • 5 dl lunken vand
  • 5 g gær
  • 1,5 dl rug
  • 3 dl durummel
  • 6 dl hvedemel
  • 2 tsk salt


Udblød gæren i vandet, tilsæt rugmel og rør rundt, tilsæt durummelet og rør rundt. Tilsæt hvedemelet og saltet samtidig (hvis saltet kommer i direkte kontakt med gæren slår den gæren ihjel og brødet hæver ikke ret godt), og rør dejen sammen til en lind masse, samtidig med at du slår luft ind i dejen (se video).



Stil dejen til hævning et køligt sted natten over eller i mindst 4-5 timer et lunt sted. 

Efter 4-5 timer eller dagen efter tages dejen ud (den skal være hævet godt op og lave lange glutentråde når man trækker i den, se billede). Tænd ovnen på 225 grader varmluft, og sæt 2 bageplader ind i den.


Tag en spiseske og dyp i et glas vand og lav nogle gode klumper dej med skeen som fordeles på 2 stykker bagepapir. Dyp skeen i vand efter hver bolle ellers sidder dejen fast.













Når ovnen er varmet op til 225 grader, tages bagepladerne ud én efter én og bagepapiret med bollerne trækkes over på bagepladerne, og sættes i ovnen og bages ca 20 min eller indtil de er brune over overfladen, og lyder hule når man banker på bunden. Det kan være at bagepladerne skal byttes rundt i ovnen efter godt 15 min, så de nederste også får en lækker sprød overflade.
Voila nemme og lækre boller til hele familien! 


God fornøjelse og BON APPÉTIT!



TIPS: for grovere boller tilsæt mere rugmel, op til 2,5 dl og så tilsvarende mindre hvedemel. Rugmelet giver bollerne mere sødme og farver dem mere mørke, de bliver også lidt grovere af det.
En god ide er også at tilsætte havregryn fx 1-2 dl, det gør dejen mere saftig og det er rigtig lækker til morgenbollerne. Samtidig holder bollerne sig friskere i længere tid.
Der kan også tilsættes solsikkekerner, hørfrø, sesam, birkes eller andre kerner hvis man vil have lidt bid i bollerne. Tørrede frugter som rosiner, figner, dadler, abrikoser og tranbær kan også tilsættes. Tilsæt disse ingredienser inden rugmelet tilsættes. 
Som sagt kan denne dej også bruges til pizza, men der skal den være mere fast, altså der skal tilsættes mere durummel og hvedemel, sådan at det passer med at dejen skal æltes i hænderne og bliver til en smidig og rund kugle, måske 3-4 dl mere mel, men afprøv med en dl ad gangen for at se hvor meget mel dejen kan tage. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Print eller PDF